În Germania (dar și în Austria și Elveția), multe grădinițe au implementat această idee. Pe o perioadă de la câteva săptămâni la câteva luni, copiilor nu li se dau jucării. Mai mult decât atât, educatorii nu se implică în activitățile lor, relatează The Atlantic.
Scopul este de a observa cum copii reacționează în acest mediu. Pentru a nu se plictisi, se văd nevoiți să inventeze noi jocuri pe care le vor juca împreună, scrie Descoperă.
Acest program a fost încercat în anul 1992 în orașul Pezberg din sudul Germaniei, răspândindu-se prin toată Germania și nu numai, existând țări îndepărtate precum China care au arătat interes pentru metoda de educație.
Totuși, proiectul nu a fost lipsit de controverse. În 1997, revista Focus a citat un număr de psihologi care criticau proiectul pentru lipsa de dovezi științifice și pentru cauzarea inutilă a stresului la copii. Hans Mogel, un profesor de psihologie de la Universitatea Passau, l-a numit chiar abuz: „aceasta este o formă de abuz. Deprivarea de jucării duce la sentimentul de nesiguranță și la incapacitatea de a dezvolta demnitatea de sine”.
Deși nu există un studiu pe termen lung, există studii care au indicat faptul că acei copii care au participat la acest proiect au abilități mai bune de interacțiune socială, creativitate, empatie și comunicare.